Dorp in een dorp
Het onderwijsconcept van Dalton onderwijs is voor deze opgave vertaald naar een L-vormig hoofdopzet die samen met het bestaande MFC het schoolplein omarmd. Belangrijk vertrekpunt in onze visie voor de school is om aansluiting te vinden bij de belevingswereld van het kind.
Door het kind keuze- en interactiemogelijkheden te bieden, ontstaat er ruimte voor groei en ontwikkeling. Ruimtelijk is dit vertaald naar één gebouw bestaand uit verschillende huizen. De diversiteit aan huizen sluiten qua schaal aan bij de schaal van het kind én het dorp.
De nieuwe school wordt grotendeels gebouwd met hout. Hout is duurzaam, biobased, circulair en gezond. De lokalen hebben een transparante en open relatie met het centrale leerplein. De lokalen en de aangrenzende ruimten lopen als het ware in elkaar over en vormen één vloeiende binnenruimte waar kinderen en leerkrachten in wisselende opstellingen kunnen maken.
Aan de buitenkant zijn vooral witte materialen gebruikt, geïnspireerd op de historische maatschappelijke gebouwen in het dorp. De witte huizen worden aangevuld met antraciet-zwarte exemplaren. Huizen van metalen golfplaat en keramisch metselwerk zijn samengebracht in een evenwichtig ensemble. Ze zijn allemaal verschillend, maar samen vormen ze een eenheid. De kozijnen zijn onzichtbaar door een verzorgde detaillering. Deze verzorgdheid is ook terug te zien in de plaatsing van de zonwering en overige noodzakelijke bouwkundige voorzieningen die niet storen, maar de clustering van archetypische huisjes een eigentijds en abstract aanzicht geven.
Locatie Engelbert, Nederland
Jaar 2022
Toon in google maps